skip to main content

Concept information

voorkeursterm

omgrenzingsprofiel  

definitie

  • Het omgrenzingsprofiel volgens art. 41, Reglement Dienst Hoofd- en Locaalspoorwegen) is het rollend materieel met alle daaraan bevestigde losse delen moet, al dan niet beladen, zowel op recht spoor als in bogen blijven binnen het in bijlage B van dit reglement aangegeven kinematisch omgrenzingsprofiel, zulks onverminderd het bepaalde in de laatste alinea, derde lid. Bij de bepaling van het in het eerste lid bedoelde omgrenzingsprofiel is er van uitgegaan dat de hartlijn van dit profiel samenvalt met de hartlijn van het spoor met normale spoorwijdte, waarbij deze hartlijn loodrecht staat op het vlak door de bovenkant der spoorstaven. Bij de bepaling van de afmetingen van het rollend materieel wordt uitgegaan van een referentieboog met een straal van R. Daarbij moet rekening gehouden worden met: geometrische verplaatsingen ten gevolge van de instelling van het rollend materieel in het spoor, de slijtagefactoren van dat materieel en verticale verplaatsingen ervan; horizontale verplaatsingen ten gevolge van statisch overhellen bij een verkanting tot 50 mm; afwijkingen, verband houdende met bouw en belading van het rollend materieel, voor zover deze meer dan 10 bedragen. Op de aan de hand van vorenstaande normen gevonden breedtematen mag een toeslag worden toegepast van 15 mm voor delen boven 400 mm boven de bovenkant van de spoorstaaf. Met het oog op het veilig berijden van een spoor in verticale bogen moet de onderste begrenzingslijn van rollend materieel zonodig hoger zijn.

URI

https://data.crow.nl/thesaurus/term/33EBB65F-8375-4E7D-910B-4741D3814330

Download dit concept:

RDF/XML TURTLE JSON-LD Gemaakt 16-10-2020, Gewijzigd 16-04-2021
}